marți, 12 mai 2015 | By: ioana97

Monday discussion: De ce avem probleme sa pronuntam numele autorilor?

(Julie) Kagawa.

Tahereh Mafi.

Parinoush Saniee.

(Irene) Nemirovsky

....

Lista poate continua la nesfarsit.

Am crezut ca doar eu am o problema cu pronuntarea numelui unui autor. Cel putin citirea cu voce tare. Vocea mea interioara poate citi acest nume fara probleme, cu accentul normal, fara sa se ingrijoreze de orice.

Si totusi, atunci cand trebuie sa rostesc numele cu voce tare, in fata altor oameni ma lovesc de aceasta problema: cum se pronunta de fapt acest nume?

Cateodata e un nume prea lung sau dintr-o cultura despre care nu stiu mare lucru si pur si simplu accentul mi se pare  ceva nedeslusibil. Dar asta ma face mereu sa ma intreb de ce imi iese usor sa spun Dostoievsky, dar nu Nemirovsky? (Pentru mine ambele sunt asemenatoare, imi cer scuze daca in realitate nu au vreo legatura fonetica sau...) De ce majoritatea pot sa spuna Haruki Murakami fara sa se gandeasca, dar atunci cand trebuie sa pronunte Mitsuyo Kakuta trebuie sa verifice fiecare silaba inainte de a o citi (despre Mitsuyo Kakuta si romanele ei, pe pagina de Goodreads, aici) De ce ne vine atat de usor sa spunem Elif Shafak, dar cand vine vorba de Tahereh Mafi trebuie sa cautam un video pe youtube in care autoare isi pronunta corect numele?

Inteleg ca toti cei din prima categorie sunt autori pe care i-am discutat la scoala sau despre care auzim tot timpul, dar numele lor sunt cumva la fel de straine de cultura noastra precum toate celelalte. Si totusi, nu intampinam aceasta problema tot timpul. Ce au aceste nume atat de special? Sau se datoreaza doar faptului ca nu suntem obisnuiti cu ele? Daca la scoala ar veni si ne-ar povesti de Tahereh Mafi nu am mai avea aceasta problema cu pronuntarea numelui ei? Oare? (Stiu ca tot fac referire la ea, dar am fost cu adevarat impresionata, nu neaparat in sensul pozitiv, de faptul ca aceasta a postat un video in care isi pronunta corect numele doar pentru ca existau foarte multi oameni/fani care o intrebau)

Si apoi mai exista acea categorie speciala a numelor de autori despre care nici nu stii ca le pronunti gresit. O sa incep cu Kagawa. Nu mi-am dat seama pana la un moment dat ca numele ei se poate pronunta in mai multe feluri. Apoi mi-am dat  seama ca se poate. Si ca pronuntia diferita de modul meu de a-i spune numele era cea corecta. Dar am aflat asta tot datorita unui video de pe youtube. Norocul meu ca sunt salvata de oamenii de acolo.

Si apoi am suferit un soc si mai mare pentru ca am realizat ca si Nabokov se poate pronunta diferit. Despre asta am citit intr-o carte in care unul dintre personaje se intreba cum se pronunta corect numele autorului (din pacate, nu mai tin minte carte , dar daca aveti vreo idee despre ce vorbesc, feel free to share the info....). Si de atunci mi-am pus aceasta problema. Si continui sa ma intreb cum i se pronunta corect numele. Oricum, pentru ca nu am fost lamurita intre timp, continui sa o fac cum o faceam si pana acum, in speranta ca nu e prea gresit.

Am o problema si cu unii autori englezi/americani si pronuntare numelor lor, desi dupa atatia ani in care incepi sa auzi engleza peste tot in jur, nu ai crede ca e posibil. Mai mult, am vazut ca pana si vlogerii a caror limba nativa este engleza intampina aceleasi dificultati, iar eu stiu prea putini autori romani ca sa ma intreb daca le pronunt corect numele, dar uneori m-am intrebat de doua ori cum se pronunta numele vreunui autor de la Herg Benet desi sunt romani, iar eu vorbesc romaneste de, deh, o viata, chiar daca ea nu e prea lunga.

Asadar, de fapt, ce face atat de dificila pronuntarea numelui unui autor? Pentru ca evident bariera lingvistiva si culturala e doar o parte a raspunsului si ma intreb daca numarul de dati in care am auzit numele pronuntat conteaza sau e doar o impresie. Voi ce credeti?

3 comentarii:

alexa ioana spunea...

foarte interesanta postarea
habar n-aveam ca Nabokov se pronunta diferit
si cred ca stiu la ce/cine te referi cand spui ca ai avut dificultati in pronuntarea unui nume de la Herg Benet :P

alexa ioana spunea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
Ema spunea...

Eu cred ca sunt autori de care am auzit de mai multe ori si ne-a ramas intiparit in cap numele. De aceea, desi se pronunta dificil, ne este usor atunci cand citim, ca revine in memorie ceea ce stim. La autori necunoscuti insa, trebuie sa o luam de la inceput, sa silabisim si sa incercam sa ne prindem cum se pronunta. Parerea mea :)

Trimiteți un comentariu